Projecten over digitale inclusie, digitale geletterdheid en digitale ongelijkheid

De hieronder staande deelprojecten zijn onderdeel van het door NWO gefinancieerde onderzoek ‘Geïnformeerd Burgerschap Voor Iedereen’.

INCLUDED

INCLUDED

INCLUDED is een interdisciplinair participatief actieonderzoek onder leiding van Dr. Çiğdem Bozdağ en onder toezicht van Prof. Dr. Yasemin Karakasoğlu (Universiteit van Bremen). Het project richt zich op interculturele media educatie voor sociale integratie van sociaaleconomisch achtergestelde jongeren in de stedelijke migratiemaatschappij.

Proeftuin Digitale Inclusie

De proeftuin Digitale Inclusie is een samenwerking tussen 18 maatschappelijke partners die zich in november 2018 in de Digital Literacy Coalition hebben verenigd. In drie onderzoeksprojecten onderzoeken wij wat de voorwaarden en belemmeringen zijn voor digitale inclusie vanuit het perspectief van de burger, en onderzoeken we hoe digitale inclusie bevorderd kan worden.

Digitale geletterdheid en digitale inclusie van (digitaal-) laaggeletterden

Dit deelonderzoek bestudeert hoe laaggeletterden digitale geletterdheid, digitale inclusie, digitale exclusie en (digitale) ongelijkheid ervaren, begrijpen en vertalen binnen hun eigen persoonlijke dagelijkse digitale praktijken.

Digitale Geletterdheid in de Context van het Gezin

Hoe ontwikkelen kinderen digitale vaardigheden in de verschillende sociale contexten van hun dagelijks leven? In dit project kijken we hoe kinderen van 8 tot 12 jaar met een verschillende sociale achtergrond digitale geletterdheid ontwikkelen binnen de sociale contexten van de BSO, thuis en school.

Digitale Geletterdheid in de Openbare Bibliotheek

Hoe kunnen we digitale geletterdheid onder burgers vergroten, zodat zij deel kunnen nemen in een digitaliserende samenleving? In dit project proberen we een oplossing te vinden voor deze belangrijke maatschappelijke uitdaging.