Onderzoek naar een inclusieve digitale samenleving

Een project van de Rijksuniversiteit Groningen

Digital Inclusion Lab - Logo

Digital
Inclusion Lab

Oproep voor artikelen: praktijken van digitale in- en uitsluiting in het dagelijks leven

Inzending van abstracts: 15 juli 2023
Inzending van full papers: 15-31 januari 2024
Publicatie van het nummer: Juli/september 2024

Dit themanummer behandelt de dagelijkse ervaringen van burgers met digitale in- en uitsluiting, met de nadruk op de praktijken en tactieken waarmee burgers omgaan met de toenemende digitalisering van hun dagelijks leven. Overheden, werkgevers, scholen en andere instellingen verwachten in toenemende mate dat mensen digitaal participeren. Maar zelfs in digitaal geavanceerde landen ontbreekt het grote groepen burgers aan kritische en functionele digitale vaardigheden. In dit themanummer wordt expliciet gekozen voor een gebruikersgerichte benadering om de gevolgen van digitale in- en uitsluiting te begrijpen vanuit het perspectief van de burgers zelf.

Naast conceptuele kaders voor digitale geletterdheid en theoretische verkenningen van de verschillende “nieuwe” geletterdheden die nodig zijn voor participatie in digitale samenlevingen, proberen we inzicht te krijgen in de sociale, burgerlijke en politieke gevolgen van digitale in- en/of uitsluiting in het dagelijks leven van mensen. Hoe ontwikkelen en vertalen burgers digitale geletterdheden in mediapraktijken gedurende hun leven? Hoe gaan burgers om met lacunes in digitale geletterdheid in de verschillende domeinen van het dagelijks leven? En wat zijn de gevolgen van digitale uitsluiting voor de dagelijkse praktijk van digitaal burgerschap?

Dit themanummer zet aan tot een diepgaand begrip van hoe burgers met verschillende sociaaleconomische achtergronden, leeftijden en opleidingsniveaus gedurende hun leven digitale geletterdheid ontwikkelen en onder welke omstandigheden deze waardevol wordt voor hun participatie en inclusie. Een dergelijke gebruikersgerichte aanpak draagt bij tot meer kennis over hoe digitale geletterdheid vanaf jonge leeftijd wordt ontwikkeld, over de verschillende sociale contexten waarin deze processen plaatsvinden en hoe deze kennis wordt toegeëigend, gevormd en gebruikt in informele en formele dagelijkse praktijken en omgevingen. Door de nadruk te leggen op de ontwikkeling van digitale geletterdheid als een gesitueerde sociale praktijk wordt bovendien inzicht verkregen in de sociale contexten waarin mensen digitale geletterdheid ontwikkelen, hoe zij sociale normen rond technologieën construeren en integreren, en hoe digitale geletterdheid en (digitaal) burgerschap met elkaar verbonden zijn.

 

Meer informatie: https://www.cogitatiopress.com/mediaandcommunication/pages/view/nextissues#DigitalInExclusion

Beeld: RUG