Digitale Geletterdheid in de Context van het Gezin
Dit project onderzoekt de rol van de verschillende sociale contexten waarin kinderen “leven” en die verbonden zijn door digitale media. We focussen op de rol van familierelaties en formeel (basisonderwijs) en informeel onderwijs (buitenschoolse opvang). Het volgen van kinderen in verschillende contexten is noodzakelijk, omdat het leven van kinderen tegenwoordig wordt gekenmerkt door voortdurende blootstelling aan en onderdompeling in digitale media. Digitale media zoals smartphones, spelcomputers en sociale media zijn verweven met de ontwikkelingsprocessen van kinderen: het vormen van een identiteit, het opbouwen van vriendschappen, het communiceren met familie en het ontdekken van de wereld buiten hun vertrouwde omgeving. Bovendien verbinden deze media ook verschillende domeinen in het leven van kinderen, zoals de school, de hobbyclub, het huis en de naschoolse opvang. Niet alleen reizen mobiele media van de ene locatie naar de andere, digitale platformen vermengen ook verschillende “offline” domeinen tot één hybride online omgeving.
Dit project onderzoekt of en hoe de oorzaken die de ontwikkeling van digitale geletterdheid bevorderen of verhinderen, verschillen tussen kinderen met een meer of minder kwetsbare socio-economische achtergrond. De vraag wordt gesteld onder welke omstandigheden de ontwikkeling van digitale mediageletterdheid wordt ondersteund binnen huishoudens, en wat deze verschillen in hoe gezinnen omgaan met media binnen het huishouden betekenen voor de mediapraktijken van kinderen binnen en buiten het gezin. Het project richt zich in het bijzonder op drie domeinen van digitale geletterdheid:
- Geïnformeerd burgerschap: hoe ontwikkelen kinderen inzicht in de sociale werkelijkheid via digitale media?
- Sociaal kapitaal: hoe ontwikkelen kinderen persoonlijke relaties via digitale media?
- Digitale weerbaarheid: hoe gaan kinderen om met kwesties van privacy en online veiligheid?